Stilhed på forretningsmødet – akavet eller effektivt?
Stilhed som modefænomen
”Shhh… Stilhed er det nye sort”, sådan lød det i Aftenshowet i en diskussion om stilhed som et strategisk værktøj i møder på danske arbejdspladser. To ledere fra Region Midtjylland snakkede om, hvordan stilhed havde gjort deres møder op til 20 pct. mere effektive.
Distriktsleder i Region Midtjylland Morten Randløv forklarer, hvordan en insisteren på at lade 10 pct. af mødetiden foregå i stilhed, har øget effektiviteten markant, og tilføjer: ”Derudover vil jeg pege på, at vores referater rummer langt flere beslutninger.”Men er det ikke en kæmpe selvmodsigelse? Hvordan kan møder blive mere effektive ved, at deltagerne IKKE snakker?
Mortens kollega, områdeleder Ann-Christina Frederiksen, forklarer: ”Fordi der er skåret støj væk. Fordi vi har lettere ved at få fokus på det, vi skal i dialog om. Og fordi at på en eller anden måde er vi blevet bedre til at høre, hvad hinanden siger, og hvad budskabet er i det, der bliver sagt. Der er kommet mere eftertænksomhed simpelthen.”
Læs mere om Rikkes artikel i Børsen her